دستورالعمل تهیه و تدوین کتاب‌های درسی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی

دستورالعمل تهیه و تدوین کتاب های درسی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

برگرفته از پروژه تحقیقاتی:  ارزیابی کیفیت کتاب‌های درسی مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی ازدیدگاه دانشجویان و مدرسان.

مهرداد تیموری

 

  1. حتی الامکان تلاش شود سرفصل‌های درسی توسط همکاران متخصص با مشارکت حداقل یک نفر از بهره­برداران پیشرو در همان حوزه به صورت گروهی تهیه شود.
  2. تهیه کتاب مطابق با سرفصل‌های تهیه شده انجام می گیرد
  3. علاوه بر کتاب ، چند منبع آموزشی نیز به عنوان مکمل برای مطالعه دانشجویان معرفی شود.
  4. دانشجو را طوری تربیت کرد که دنبال علم و مطلب جدید باشد از وابسته کردن دانشجویان به صرف کتاب درسی خوداری گردد.
  5. داوری کتاب‌های درسی به افراد متخصص و بهره­برداران پیشرو دارای تخصص مربوطه ارجاع شود.
  6. در چاپ دوم و سوم کتاب‌های درسی حق تألیف و امتیاز پژوهشی  به مؤلفان تعلق گیرد.
  7. کتاب در آئین‌نامه ترفیع در بند "آموزشی" است در حالی که لازم است در  بند "پژوهشی" آورده شود.  
  8. کتاب‌های درسی علمی کاربردی از حالت دانشگاهی خارج شود و عنوان و محتوای کتاب‌های درسی جنبه مهارت آموزی داشته باشد.
  9. شرایطی فراهم شود که تهیه‌کنندگان کتاب‌های درسی از تغییر  سرفصل‌های اعلامی خودداری شود.
  10.  اهداف رفتاری تهیه شده برای کتاب‌های درسی جنبه کاربردی و مهارت‌آموزی داشته باشد.
  11.  از واگذاری تهیه کتاب‌های درسی به اساتید دانشگاهی خوداری گردد.
  12. نیازهای آموزشی دانشجویان (بهره‌برداران) و مهارت‌آموزان در فواصل زمانی مشخص و مکرر مورد بررسی و برآورد قرار گیرد .
  13. از تهیه و تدوین کتاب‌های درسی در قالب سیستم دانشگاهی نظری و پر حجم خودداری شود.
  14. در انتخاب مؤلفین کتاب‌های درسی، ترجیحاً از مربیان و اساتید دارای تجربه عملی و دارای تجارب میدانی استفاده شود.
  15. ادبیات و محتوای کتاب درسی باید راحت و به دور از هرگونه پیچیدگی باشد. از به کارگیری بیش از حد واژه‌های لاتین در کتاب‌های درسی علمی و کاربردی خودداری شود.  
  16. از چاپ کتاب‌های درسی که جنبه عمومی دارند، خودداری شده و به کتاب‌های تخصصی و موضوعی پرداخته شود.
  17. در مراکز بر استفاده از کتب علمی-کاربردی در تدریس تأکید شود و تمهیداتی به منظور تشویق اساتید به عدم استفاده از کتاب‌های خود خوانده، اندیشیده شود.
  18. از تدریس دروس عملی مزرعه در فصل زمستان که امکان کار در مزرعه وجود ندارد، خودداری شود. ارزیابی دانشجویان نیز بیشتر با سیستم آموزشی علمی-کاربردی تطبیق داده شود.
  19.   تلاش شود ارتباط آموزش‌های علمی و کاربردی با دنیای واقعی بیش از پیش شود.
  20. ضمن استفاده کافی از عکس و تصاویر در تهیه و تدوین کتاب‌های درسی علمی-کاربردی، از قرار دادن عکس‌های کم کیفیت در این کتاب‌ها خودداری شود.
  21.  از قراردادن مراجع و مؤاخذ غیر مرتبط در کتاب‌های درسی خودداری شود.  
  22. مقطع و مخاطبان کتاب‌های درسی به طور دقیق مشخص و در روی جلد کتاب‌ها درج شود. به عبارتی  جامعه هدف، کتاب‌های درسی مشخص گردد.
  23.  با فراهم آوردن شرایط و همچنین الزام نمودن تهیه کنندگان کتاب‌های درسی از طولانی شدن زمان تهیه و چاپ خودداری شود.

لینک دانلود فایل

آخرین به‌روزرسانی : ۱۲ آذر ۱۴۰۴