دستورالعمل تهیه و تدوین کتابهای درسی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی
دستورالعمل تهیه و تدوین کتاب های درسی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
برگرفته از پروژه تحقیقاتی: ارزیابی کیفیت کتابهای درسی مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی ازدیدگاه دانشجویان و مدرسان.
مهرداد تیموری
- حتی الامکان تلاش شود سرفصلهای درسی توسط همکاران متخصص با مشارکت حداقل یک نفر از بهرهبرداران پیشرو در همان حوزه به صورت گروهی تهیه شود.
- تهیه کتاب مطابق با سرفصلهای تهیه شده انجام می گیرد
- علاوه بر کتاب ، چند منبع آموزشی نیز به عنوان مکمل برای مطالعه دانشجویان معرفی شود.
- دانشجو را طوری تربیت کرد که دنبال علم و مطلب جدید باشد از وابسته کردن دانشجویان به صرف کتاب درسی خوداری گردد.
- داوری کتابهای درسی به افراد متخصص و بهرهبرداران پیشرو دارای تخصص مربوطه ارجاع شود.
- در چاپ دوم و سوم کتابهای درسی حق تألیف و امتیاز پژوهشی به مؤلفان تعلق گیرد.
- کتاب در آئیننامه ترفیع در بند "آموزشی" است در حالی که لازم است در بند "پژوهشی" آورده شود.
- کتابهای درسی علمی کاربردی از حالت دانشگاهی خارج شود و عنوان و محتوای کتابهای درسی جنبه مهارت آموزی داشته باشد.
- شرایطی فراهم شود که تهیهکنندگان کتابهای درسی از تغییر سرفصلهای اعلامی خودداری شود.
- اهداف رفتاری تهیه شده برای کتابهای درسی جنبه کاربردی و مهارتآموزی داشته باشد.
- از واگذاری تهیه کتابهای درسی به اساتید دانشگاهی خوداری گردد.
- نیازهای آموزشی دانشجویان (بهرهبرداران) و مهارتآموزان در فواصل زمانی مشخص و مکرر مورد بررسی و برآورد قرار گیرد .
- از تهیه و تدوین کتابهای درسی در قالب سیستم دانشگاهی نظری و پر حجم خودداری شود.
- در انتخاب مؤلفین کتابهای درسی، ترجیحاً از مربیان و اساتید دارای تجربه عملی و دارای تجارب میدانی استفاده شود.
- ادبیات و محتوای کتاب درسی باید راحت و به دور از هرگونه پیچیدگی باشد. از به کارگیری بیش از حد واژههای لاتین در کتابهای درسی علمی و کاربردی خودداری شود.
- از چاپ کتابهای درسی که جنبه عمومی دارند، خودداری شده و به کتابهای تخصصی و موضوعی پرداخته شود.
- در مراکز بر استفاده از کتب علمی-کاربردی در تدریس تأکید شود و تمهیداتی به منظور تشویق اساتید به عدم استفاده از کتابهای خود خوانده، اندیشیده شود.
- از تدریس دروس عملی مزرعه در فصل زمستان که امکان کار در مزرعه وجود ندارد، خودداری شود. ارزیابی دانشجویان نیز بیشتر با سیستم آموزشی علمی-کاربردی تطبیق داده شود.
- تلاش شود ارتباط آموزشهای علمی و کاربردی با دنیای واقعی بیش از پیش شود.
- ضمن استفاده کافی از عکس و تصاویر در تهیه و تدوین کتابهای درسی علمی-کاربردی، از قرار دادن عکسهای کم کیفیت در این کتابها خودداری شود.
- از قراردادن مراجع و مؤاخذ غیر مرتبط در کتابهای درسی خودداری شود.
- مقطع و مخاطبان کتابهای درسی به طور دقیق مشخص و در روی جلد کتابها درج شود. به عبارتی جامعه هدف، کتابهای درسی مشخص گردد.
- با فراهم آوردن شرایط و همچنین الزام نمودن تهیه کنندگان کتابهای درسی از طولانی شدن زمان تهیه و چاپ خودداری شود.
لینک دانلود فایل
آخرین بهروزرسانی : ۱۲ آذر ۱۴۰۴
